Proprietate
Cum să verifici dacă o mașină este impozitată (și ce se întâmplă dacă nu este)
Verifică starea impozitului și MOT al oricărei mașini din Marea Britanie gratuit în secunde, înțelege SORN și învață de ce impozitul nu se mai transferă când cumperi o mașină second-hand.
Acest ghid a fost tradus din originalul în limba engleză și verificat pentru acuratețe. Se aplică regulile și prețurile UK. Citește versiunea în limba engleză
Impozitul pe vehicule (oficial Vehicle Excise Duty, de obicei numit impozit rutier sau impozit auto) este verificat automat de camerele ANPR din întreaga Marea Britanie. Conducerea unei mașini neimpozitate riscă o amendă și, în cazul cel mai rău, confiscarea sau ridicarea mașinii. Verificarea durează zece secunde.
Verifică starea impozitului pentru orice mașină
- Deschide serviciul GOV.UK vehicle enquiry service.
- Introdu numărul de înregistrare.
- Vei vedea dacă mașina este impozitată și când expiră, dacă are un MOT valabil și când expiră acesta, și detalii de bază cum ar fi marca, culoarea, cilindree, tipul de combustibil și data primei înregistrări.
Pe Motofly, fiecare anunț arată aceleași date DVLA sub formă de marcaje cu starea impozitului și MOT, astfel încât le poți vedea în timp ce navighezi.
Impozitul nu vine cu mașina
Din octombrie 2014, impozitul pe vehicule NU se transferă atunci când o mașină schimbă proprietar. În momentul în care vânzătorul notifică DVLA-ul despre vânzare, impozitul acestuia este anulat și orice luni complete rămase sunt rambursate.
Asta înseamnă că, ca și cumpărător, trebuie să impozitezi singur mașina înainte de a o conduce. Poți face acest lucru online sau prin telefon folosind biletul verde „new keeper” (V5C/2) din registrul de înmatriculare, și durează câteva minute. Spune vânzătorului că vei face acest lucru în ziua respectivă pentru ca nimeni să nu conducă o mașină neimpozitată din greșeală.
Ce este SORN?
O Statutory Off Road Notification informează DVLA-ul că mașina nu este folosită sau ținută pe un drum public. O mașină cu SORN nu are nevoie de impozit sau MOT, dar trebuie ținută pe teren privat, cum ar fi o alee sau un garaj.
Dacă verificarea impozitului arată „SORN” pe o mașină de vânzare, este bine, atâta timp cât mașina nu este parcată pe stradă. Va trebui să o impozitezi (și să te asiguri că are MOT, sau că se duce la un MOT deja rezervat) înainte de a ieși pe drumul public.
Ce se întâmplă dacă MOT-ul a expirat?
O mașină fără MOT nu poate fi impozitată, deoarece un MOT valabil este necesar pentru a impozita o mașină cu vârsta mai mare de trei ani. Singura călătorie pe care o poți face legal într-o mașină fără MOT este la un test MOT deja rezervat sau la un garaj pentru reparații necesare pentru test. Asigurarea poate fi, de asemenea, invalidă fără MOT, deci verifică-ți polița.
Amenzi și penalități
- Conducerea unei mașini neimpozitate poate duce la o soluționare extrajudiciară sau o amendă, iar mașina poate fi ridicată.
- Ținerea unei mașini neimpozitate pe un drum public fără SORN duce și la o penalitate, chiar dacă nu este niciodată condusă.
- Conducerea fără MOT poate duce la o amendă și, dacă mașina nu este în stare de drum, puncte de penalizare.
Referință rapidă
| Situație | Ce ai nevoie |
|---|---|
| Cumpărarea unei mașini second-hand | Impoziteaz-o singur înainte de a o conduce |
| Mașina scoasă din circulație | Declară SORN, ține-o departe de drumurile publice |
| MOT expirat | Rezervă un MOT, condu doar până la test |
| Vânzarea unei mașini | Notifică DVLA imediat; impozitul tău este rambursat |
Pentru celelalte verificări care trebuie efectuate înainte de a cumpăra, vezi lista de verificare pentru cumpărarea unei mașini second-hand.